top of page

Stop snurken met 5 tips

Het gemiddelde aantal decibellen dat een snurker produceert, ligt rond de vijftig. Dat is te vergelijken met het geluid dat de koelkast maakt als hij aanspringt. Mensen die heel hard snurken, kunnen echter wel tot honderd decibel halen. En dat klinkt bijna alsof iemand met een drilboor naast het bed aan het werk is. Heftig!


Krijg je wel eens klachten over je gesnurk? Heb je een droge mond of voel je je nooit uitgeslapen? Of probeer je altijd zo snel mogelijk te slapen - voordat je partner begint te snurken? Hier zijn een aantal tips om snurken te verminderen.



1. Adem door je neus


Haal je veel adem door je mond? Dit is helaas een slechte gewoonte die o.a. bijdraagt aan snurken. Maar.. je kan je neus trainen - ja echt!. Start op de bank met bewuste neusademhaling tot het steeds meer vanzelf gaat. Ga daarna oefenen met wandelen en sporten met alleen neusademhaling. Hoe meer je oefent overdag hoe groter de kans op neusademhaling in de nacht.


2. Hou je neus vrij


Een verstopte neus kan ervoor zorgen dat je door je mond gaat ademen, wat het snurken kan verergeren. Probeer bij langdurige klachten een stoominhalatie om je neus vrij te maken voordat je naar bed gaat.


We raden liever geen neusspray met medicatie aan. Want daar zitten - zeker bij langdurig gebruik - nadelen aan. Maar een baby neusspray met alleen water en zout kan ook helpen en heeft geen risico's.


3. Geen alcohol of slaappillen


Alcohol en slaappillen kunnen ontspanning bevorderen, maar ze verslappen de spieren in je keel, wat de kans op snurken vergroot. Dus, als je 's avonds een drankje wilt nemen, overweeg dan om te kiezen voor een alcohol vrij drankje, zoals een kop kamillethee. Kamillethee staat er ook nog eens om bekend om slaap te bevorderen.


4. Een andere slaaphouding


Soms kan het veranderen van slaaphouding het snurken verminderen. Als je op je rug slaapt, kan de zwaartekracht je tong in je keel laten zakken, wat snurken veroorzaakt. Probeer op je zij te slapen en gebruik eventueel een kussen dat je helpt om die positie te behouden. Een goed zijslaap-kussen en een extra kussen tegen je buik helpt in dat geval goed. Maar het kan even wennen zijn.


5. Het juiste kussen

Een kussen met de juiste hoogte zal je hoofd en nek in een gezonde, neutrale positie houden, waardoor de luchtwegen beter open blijven. Kies een kussen dat precies de juiste hoogte is om dit te bereiken.


Be Koala maakt kussens op maat. Met een testje van 5 minuten weet Be Koala precies welke hoogte jouw kussen moet zijn. Dit heeft veel voordelen maar helpt dus gelukkig ook bij snurken.

Comentarios


Los comentarios se han desactivado.
bottom of page